Stolt att vara mellanmjölk

Igår gick den sjunde deltävlingen i SWE Cup och detta på en rätt skön bana faktiskt. Racet startade med en uppförsbacke följt av en rejäl nedförsåkning för att sedan plana ut och avslutas uppför in i mål.

Det pratas lite här och där att man vill ha mer backar och längre race i SWE Cup. Jag tycker personligen att det varit rätt jobbiga banor i år, även om det inte varit några monsterbackar ännu. Jag tycker denna raceserie som det nu återstår 3 deltävlingar i, varit ett utmärkt sätt att utmana mig själv och sätta sprätt på benen lite extra varje måndagkväll.

Min fokuserade Zwiftgubbe i orange tröja

Jag har under dessa 7 veckor som SWE Cup pågått kämpat med att först komma på helt okej placeringar i klass C till att vara på gränsen att tro att jag snart kanske inte skulle platsa i C.

Trots att jag inte är någon större tävlingsmänniska, har resultaten i SWE Cup ändå påverkat mig och fått mig att förändra min träning.

Eftersom jag inte pga pandemin cykelpendlar i samma utsträckning, har jag lagt till rodd i min träning och jag tycker mig börja märka resultat av det. Jag känner mig starkare i kroppen och det är ju ett gott tecken.

Igår innan start kände jag att jag inte var jättepepp, men när racet väl startade vaknade benen och orken till liv. I tidigare race har jag inte orkat hålla mig kvar i klungorna och tappat dem mot slutet. Men igår lyckades jag hålla ihop med den klunga jag klängt mig fast vid nästan från start och det kändes härligt.

Slutade på plats 51 av 92 i den officiella resultatlistan på ZwiftPower. Inte mycket att skryta över kanske, men jag är stolt över att vara mellanmjölk.

Saker man blir glad av

Jag tror inte jag är ensam om känna att ena dagen kan allt kännas bra och nästa dag känns allt bara botten och tråkigt? Jag tycker det är så hopplöst att man inte kan göra saker som förut kunde göra utan att tänka.

I tider som dessa behöver man försöka hitta på saker som gör en glad.

Härliga mönster gör mig glad

Jag har rätt länge funderat på att sätta färg på mitt väldigt vita, ljusa och fräscha kök. En härlig färgklick i form av en fondtapet, tror jag skulle pigga upp.

Många mönster har kommit och gått i mina funderingar. Men jag har alltid återkommit till de härliga mönster som skapades i början på 1900-talet och som än i dag tillverkas.

Jag hade bestämt mig för en tapet hemma, som jag sett online. Men när jag idag åkte till affären och såg den i verkligheten, var jag inte lika övertygad om att det var den jag ville ha. Efter en och en halvtimmes letande uppstod det kärlek till en annan tapet.

Jag blev otroligt förtjust i en tapet från Morris & Co som heter Seeweed, vars mönster skapades 1901. Den har jag nu beställt och det kommer bli en härlig mönsterchock i mitt kök.

Min vän Jessica sa i en chatt där jag delade lite tapetvarianter, att man ska köpa saker man bli glad av. Och varje gång jag tittar på denna tapet, blir jag glad, så den är nog rätt för mig.

Cykla gör mig glad

I veckan märkte jag hur jag gick från att känna mig lite nedstämd till superglad, när jag för första gången på länge kunde pendelcykla till och från jobbet. Det fyllde mig med massor med härlig energi, nästan fånigt mycket. Jobbsakerna bara flöt på den dagen och jag kände mig glad hela dagen.

Nu ska jag ta ett inomhuspass i Zwift som också gör mig glad. Det blir nog ett lugnare, men lite längre pass mot vad jag brukar köra.

Nya rutiner är svårt att få rutin på

Säkert fler som känner igen sig när man säger att jag har inga problem att lära mig eller göra nya nya saker! Men när det väl kommer till kritan, är det inte så lätt som man tror.

En av de knepigaste sakerna för mig är att få rutin på en annan typ av träning. Speciellt eftersom jag tycker tycker de flesta sporter är skittråkiga att se på och även utföra. Cykling är det enda jag faktiskt tycker är roligt att utföra. Har dock en lång väg kvar att tycka det är kul att se på, när det är större evenemang som Tour de France m.fl. på TV.

Ny träning kräver pannben och en kalender

När jag insåg att jag behövde komplettera cyklingen med något nytt, blev rodd en liten oväntad träningsgren som jag faktiskt gillade. Det kanske inte är den roligaste träningsformen att sitta och dra i en pinne och titta in i en vägg. Det kräver pannben att kämpa på drag efter drag, men med bra musik ur högtalarna eller en TV-serie på paddan, funkar det bra.

Jag köpte en roddmaskin för några år sedan och den har flitigt använts i omgångar. Men detta med att få till ett bra flow med den och cyklingen har misslyckats varje gång.

Nu har jag satt upp ett mål för mig att jag ska köra ett roddpass varannan dag en tid framöver. Därför har jag bokat in dessa i min kalender, fast roddmaskinen står här hemma. Detta är mest som en påminnelse, så man inte fastnar i liggläge i soffan en kväll när det är rodd på schemat.

Roddpassen mäter jag i antalet roddrag och de ska variera mellan 500 och 1 000 roddrag per pass, för att få lite variation i dem. Det innebär i tid (20-40 min) beroende på om jag kör 500 eller 1 000 roddrag.

Igår blev det ett pass med 850 roddrag som tog mig 33 min ungefär. Det känns i allt från ben till armar när man kört rodd och det gillar jag!

Märklig ändring av SCF och SWE Cup

När man sätter upp en raceserie både i riktiga livet och i Zwift, så förväntar man sig att arrangören valt ut banorna för att de ska vara bra att köra race på och ge deltagarna en del variationer.

Många planerar och lägger upp sin träning noga inför olika race, även om de är race som äger rum på den digitala plattformen Zwift. Jag är väl inte riktigt en av dem ska jag direkt säga.

Plötsliga banändringar

Imorse kunde man i forumet Swedish Zwift Riders på Facebook se ett inlägg från SCF webbsida, som var delat av en som arbetar på SCF. Det handlade lite om hur race nummer fem gått i måndags. Det var också en liten kort info om man bytt ut två av de planerade banorna till två nya med rätt mycket mer höjdmeter.

Detta gjorde man för att man fått in önskemål mål om fler tuffare banor med mer backar. Att man mitt under pågående serie ändrar på de planerade banorna kan ju ses som kul att de lyssnar på åsikter. Men det kan också ses som märkligt att man ändrar, utan att man ställt en fråga till alla deltagare. Detta reagerade många på.

Uppdatering kl 20:00…

Och nu på kvällen har inlägget fått över 130 kommentarer. Mitt bland alla kommentarer kan man sedan hitta ett svar om att man drar tillbaka de två banändringarna, efter att man sett de höga engagemanget som denna ändring skapat.

De borde lyssnat på de som hört av sig och tagit med sig önskemålen till nästa års SWE Cup istället och inte ändrat på upplägget mitt under pågående raceserie tycker jag.

Skönt ändå att de drog tillbaka banändringarna, speciellt den som skulle ändrats den 8:e deltävlingen som hade blivit skitjobbig med sina 640 höjdmeter.

Vände den negativa spiralen

Det blir inte mycket cyklade utomhus här minsann. Och det beror dels på att jag jobbar lite mer hemma än tidigare och för att det är så sabla kallt ute.

Jag har haft en negativ spiral på mina resultat sedan race ett i SWE Cup, som gick ganska bra. Jag tror det grundar sig i lite olika saker, men den största anledningen är nog avsaknaden av min el-cykelpendling.

Pendelcyklingen är ju min dagliga lågintensiva träning som nu är i stort sett obefintlig sedan jag pausade den.

För att göra det bästa av situationen har jag börjat väva in ett till två pass i veckan med min roddmaskin på inrådan från en cykelkompis. Detta för att få lite alternativ träning till cyklingen i Zwift.

Idag var det då dags för den femte deltävlingen i SWE Cup och idag förberedde jag mig lite bättre än vad jag gjort de senaste racen. Jag åt bl.a. en bra lunch och värmde upp en kort stund innan för att få lite bättre snurr på benen.

Jag var lite orolig att jag snart inte skulle platsa i C längre, men idag vände jag min negativa spiral och var åter uppe på ett snitt på 2,9 watt/kg. Det är ett helt okej snitt i C och från att jag nästan kom sist i förra racet, hamnade jag ungefär i mitten idag och det är jag nöjd med.

Nu ska jag fortsätta att blanda min träningskompott för att klättra tillbaka till formen jag hade för ett tag sedan.