Precis när man trodde att det var dags att plocka bort racern från cykeltrainern och låta den vila över vår och sommarsäsongen, så kom Coronaviruset. Och med detta, hemmaarbete på än så länge obestämd tid. Cykla ute är ju inte förbjudet än så länge. Jag inser dock att ska jag få till den där viktiga spontana träningen, behöver jag nog låta racern sitta kvar i trainern ett tag till.
Min klättring i REsultatlistan
Igår kunde jag konstatera efter att jag överraskat mig själv med att jag kände mig starkare än någonsin på ett race, att jag nu gjort över 107 race i Zwift. Jag började i klass D och länge låg jag i botten i den klassen, men sakta så klättrade jag i resultaten.
2019 kom den där dagen, då jag blev diskad i race för att jag var för stark för klass D. Nu var det bara att börja om klass C och komma sist igen. Länge började jag undra om jag aldrig skulle bli bättre, för jag kom ingenstans.
Men lagom till sommaren kom elcyklen in i mitt liv och jag började pendla nästan varje dag fram och tillbaka till jobbet. Tack vare allt pendlande som gav mig en bra lågintensiv träning i kombo med att jag försökte köra all-in på Zwiftracen, började jag åter klättra i resultaten.
Snart sist Igen
Nu börjar jag snart närma mig att det kanske snart är dags att kliva över till B-klassen och för tredje gången börja om och klättra uppåt från botten av resultatlistan.
I Zwift klassas man in efter vilken watt/kg som man presterar. Det kan diskuteras huruvida det är ett system som t.ex. missgynnar tyngre cyklister som behöver prestera mycket hårdare för att komma upp samma watt/kg som lättare cyklist? Nu är det så Zwift klassar oss cyklister och det är bara att acceptera.
Jag började min watt/kg resa med att jag i början låg på strax över 2 watt/kg när jag startade med Zwift. 107 race senare ligger jag nu på ca 3,2 till 3,4 watt/kg i racen. Än så länge har jag inte ett totalsnitt, som gör att jag blir diskad i C. Men snart så…
