Det är viktigt att hålla liv i pendelcykelfrågan, även om vi pendelcyklister inte får så mycket gehör hos kommunen. Jag försöker ändå då och då ta upp frågan när jag felanmält något cykelrelaterat till kommunen.
Senast föreslog jag att man skulle införa en cykelöverfart vid nya Fredsborgsskolan, där det löper en cykelväg utmed vägen.
Cykelöverfarter är förbjudna?
Många föräldrar kör sina barn till Fredsborgsskolan. De måste då svänga in på en väg för att släppa av barnen som cykelbanan korsar och där tyckte jag att det skulle vara bra om cyklister och gående fick företräde. Kommunen tackade för förslaget, men påpekade att cykelöverfarter är idag inte är tillåtna att anlägga i Österåkers kommun. Vad är detta för trams? I Danderyd införde man bl.a. en cykelöverfart i höjd med Stocksundsbron där jag passerar varje dag och det har blivit så bra!
Grusade cykelplaner
Jag cyklar ungefär 4-5 dagar i veckan, sträckan Åkersberga till Solna och tillbaka i ur och skur. Detta har jag gjort sedan juni förra året och det har gått rätt bra, med tanke på den obefintliga vintern vi haft hittills. Sedan 2018 blev det lite lättare att ta sig ner till Täby från Österåker, när kommunen fick till en deal med markägarna om att få anlägga en väg utmed Roslagsbanan mellan Täljö och Rydbo.
Vi cyklister blev lovade en väg som skulle vara så nära asfalt som möjligt, för att en av markägarna inte vill tillåta kommunen att asfaltera sträckan. Till en början var det rätt okej, men efter första vintern var asfaltskänslan som bortblåst. Under vintern hade man sandat vägen efter att man plogat den och det låg nu ett lager med sand på vägen. Detta ville inte kommunens entreprenör sopa bort, för man trodde man skulle skada vägen? Det man istället gjorde var att man vräkte ut bindningsmedel på allt. Detta resulterade i att gruset klibbade fast på kedjan och i drivpaket och flera cyklister fick sina cyklar förstörda pga detta.
I år har kommunen inte behövt vinterunderhålla denna väg ännu, men första halvan av vägen från Täljö är och kommer aldrig bli bra på grund av att hästar rider på ena halvan av vägen. De har lovat att hålla sig på ena sidan, men som vanligt är det alltid ryttare som inte gör detta och rivs det upp hål i vägen. Det körs också och sladdas med moppar och fyrhjulingar, trots att dessa är förbjudna på denna väg.
Jag kan inte fatta varför Österåkers kommun inte kan få till en RIKTIG cykelväg hela vägen till Täby. I någon av alla mailkonversationer jag haft med olika Trafikplanerare på kommunen, så fick jag reda på att det ska göras ytterligare en cykelplan i år. Undrar hur många cykelplaner de gjort nu?
Åka buss och el-cykla tar lika lång tid
I Österåker byggs det jättemycket och på många ställen är det inte planerat för ens 1 bil per lägenhet. Jag förstår att tanken är att de kanske ska välja att åka kollektivt, men cykeln är ett grymt transportmedel och med dagens el-cyklar tar det bara strax över 1 timme för mig att cykla till Solna. Det går alltså att el-cykla på ungefär samma tid som det tar för mig att åka buss till jobbet.
Cykel ❤️ Asfalt = Sant
Jag älskar verkligen att bo i Österåkers kommun och med en riktig asfalterad och framförallt belyst cykelväg, kan man nog kapa ytterligare restid. Men framförallt skulle det vara trevligt att kunna cykla säkert året runt.
Tänk om Österåkers kommun kunde kroka arm med Trafikverket och göra en fin cykelväg i anslutning till väg 276 från Åkersberga hela vägen till Arningeleden och ansluta den till den cykelväg som slutar vid Arninge Golfklubb idag.

