Imorse ledde jag ut min blänkande och fina nya elcykel i morgonkylan. Jag stod en stund och tittade på hur läckert den grönguldiga lacken glittrade i skenet av utelampan vid dörren.
Trampande iväg och genast så kom den där härliga känslan av lätthet som en elcykel ger. Cykeln har flera olika inställningar för hur elmotorn ska jobba. Den har Eco, Tour och Sport. På vägen till jobbet körde jag uteslutande Eco som gav en mjuk kraftöverföring. Jag hade ju ingen aning om hur mycket den drar, så därför körde jag Eco för att vara på säkra sidan, så man kom hem också på eftermiddagen.
När jag kom fram till jobbet efter 29 km hade inte ens första pluppen i batterisymbolen slocknat. Och displayen indikerade att jag hade 90 km räckvidd kvar. Det var imponerande med tanke på att det bara var 2-4 grader på morgonen när jag cyklande.
När det var dags för hemfärd har jag en rejäl uppförsbacke i början och efter den droppade räckvidden, men för att sakta klättra upp igen och en stunds cyklande på platten hade jag 104 km räckvidd. Vet inte hur det kom sig, då elcyklar inte kan återgenerera ström tillbaka till batteriet vad jag vet.
På vägen hem körde jag läget Tour som ger lite mer kraft och snabbare acceleration. Väl hemma efter ca 28 km som sträckan blev eftersom jag kör en lite annan väg hem jämfört med till jobbet, så hade jag 64 km räckvidd kvar. Det kändes riktigt bra!

(de var bara inte monterade vid fototillfället)

