Idag ramlade det in ett nyhetsbrev från Bianchi som presenterade en ny elcykel. Normalt höjer jag inte ögonbrynen när en ny elcykel presenteras, eftersom de ofta inte direkt är några skönheter med sina stora batteripack och klumpiga ramkonstruktioner.
Men plötsligt skådar jag en elcykel som i stort sett ser ut som en vanlig racercykel. Bianchi har alltså elektrifierat en av deras modeller som heter Aria och lyckats med konsten att helt dölja batteriet inne i ramen, utan att den ser ut som en knubbig säl. Man får titta rätt länge för att se att den har ett lite annorlunda bakhjul som innehåller motorn, men annars är den väldigt lik en vanlig Aria.
Den har dessutom utrustats med funktion som gör att man via en knapp på ramen eller via Bianchis app ska kunna styra när elmotorn ska hjälpa till. Det går tydligen också att få el-assistansen att börja hjälpa till när man går över en viss puls, vilket låter riktigt fräckt. Väljer man att köra utan el-assistans, så ska motorn inte påverka tramptagen, utan det ska vara som att cykla på en vanlig cykel.
Motorn ger 250 watt och det finns tre lägen hur mycket el-assistans motorn ska hjälpa till med och ju mer assistans man väljer att köra med, desto kortare räckvidd. Appropå räckvidd, så nämner inte Bianchi något om den. Jag gissar eller hoppas dock att den är något i stil med andra el-cyklar.
Vad ska man med denna till?
Racercykel med el-assistans är det väl ingen som vill ha, eller? Jag som pendlar 2×33 km till jobbet och gillar hur man sitter på en racer, skulle nog kunna tänka mig en sådan som ett alternativ ibland. Jag kanske till och med skulle cykla fler gånger i veckan än vad jag gör idag?

Foto: Bianchi.com