En farlig väg blev nu ännu farligare

För oss cyklister iallafall…

Jag har tidigare berättat om att Trafikverket gjort om en del av väg 276 i Åkersberga nedanför Stava Backe och trevägskorsningen vid Sjöbergsvägen.
Jag ska först säga att jag förstår att de som ska ut från Sjöbergsvägen har det kämpigt i rusningstrafik framför allt, om man ska korsa väg 276 och köra på den mot Åkersberga.
Trafikverket har nu byggt om vägen vid korsningen och tagit hela vägrenen till hjälp för att få till både ett accelerationskörfält och avfartskörfält i båda riktningar. Detta innebär att vi cyklister plötsligt befinner oss i ena körfältet helt plötsligt och det där det går som allra fortast nedför backen.
Jag har försökt att driva frågan både med kommunen och även direkt med Trafikverket för att få dem att tänka om, gällande fildragningarna. Det finns en gräns för hur mycket tid man orkar lägga ned på att försöka få Trafikverket att inte bara tänka BILAR! när man gör om en väg.
Efter två veckors väntan på mina frågor svarar Trafikverket:
Vi gör vårt yttersta för att göra sträckan så säker som möjligt utifrån de förutsättningar som finns. Detta genom att försöka använda de tillgängliga markområdena på bästa sätt, till exempel genom att hålla alla körfält öppna för trafik, dock med minimimått enligt de lagkrav som finns. På så sätt får flest människor del av den tillgängliga marken. För att få mer mark i anspråk krävs formella processer som skulle försena arbetet med den nya vägen långt i tiden. Att vägrenen har blivit smalare är beklagligt, men dessvärre ofrånkomligt i dagsläget. Vi utreder dock om det finns möjlighet till fortsatta förbättringar.
Det som gör mig arg och besviken i deras svar är speciellt denna mening i svaret: 
”Detta genom att försöka använda de tillgängliga markområdena på bästa sätt, till exempel genom att hålla alla körfält öppna för trafik, dock med minimimått enligt de lagkrav som finns. På så sätt får flest människor del av den tillgängliga marken”
Detta är bara ett bevis i mängden på hur man alltid glömmer bort cykeln som färdmedel, när bilarna nu fått 3 filer i vardera rikting vid området och vägrenen blev i stort sett obefintlig. Jag trodde aldrig att man skulle gå bakåt utvecklingen av ett hållbarare samhälle, där cykeln som färdmedel var något man ville att fler och fler skulle använda för att minska trycket i trafiken. Men det gäller tydligen inte oss som bor i Österåker, som sakta stängs ute från att ta oss till Täby.
Vågar man hoppas på Trafikverket står vid sitt ord och att de utreder frågan om att undersöka om man kan hitta förbättringar?

Nu önskar jag från hela mitt hjärta att Österåkers kommun sätter fart med bygget av den planerade cykelbanan till Täby som ska gå utmed Roslagsbanan. Om man bara får till den grusväg som idagsläget sträcker sig från Hagbyhöjden till Rydbo station, så skulle jag var halvnöjd. Därifrån kan man då ta sig på mindre vägar ned till Täby för vidare transport mot stan.

Suddig bild, men detta foto är taget precis där vägrenen går från att vara ca 1,5 m bred till 10 cm.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.