Sedan strax före jul har mina nya fälgar till cykeln legat i sin bubbelplast i garderoben, men nu grävde jag fram dem. Även om vädret idag inte lockar till landsvägscykling, så tänkte jag idag montera på mina nya däck till fälgarna som kom i veckan. Jag kom över ett par Continental GP 4000S II till ett superbra pris, eftersom ersättaren GP 5000 nu nått handeln. Förra modellen är fortfarande ett par jättebra däck, så jag slog till.
Jag har aldrig haft några större problem att sätta på ett par däck, men idag slet jag som ett djur med att försöka få på däcket på fälgen. Jag var så jädra arg så jag skrek och vara nära på ett kasta ut allt genom fönstret. Framdäcket tog säkert en kvart att få på, men bakdäcket gav jag upp med efter 20 minuter.
Tog med mig fälg, däck och slang och begav mig till Cykelkraft i Täby som fortfarande hade öppet. Sträckte fram mitt misslyckade försök till en i personalen och bekände mig besegrad.
2 minuter senare satt däcket på plats och det utan att han använde några verktyg. Jag stod på mig att få betala något för den snabba hjälpen och en hundralapp senare åkte en nöjd kille hem med sitt hjul 🤓
Gud vilka smarta däck, kränger man bara på ett yttre gummi? Inte som förr när man fick skendränka sina slangar för att leta luftbubblor och sen sätta plåster. Hade varit smart om bilbranschen kunde göra något liknande, med utbytbar slitbana…
GillaGilla
Nja så smarta är de inte. Det är fortfarande en slang inuti som kan gå sönder och som man kan laga eller byta helt och hållet vid en punka. Tror faktiskt det finns något försök gjort med ett konstruera cykeldäck med utbytbara slitytor, men det var nog på ett par vanliga cykeldäck och inte ett par racerdäck. Tror det handlade om att man kunde göra ett par sommdäck till vinterdäck.
GillaGilla