Och vad är detta undrar säkert du? Det är ett tydligen en samlad europeisk kampanj för att få fler att välja andra färdmedel än bilen och motivera folk att gå, cykla och använda kollektivtrafik mer. Min hemkommun Österåker är delaktig i Trafikantveckan. Tisdagen den 19 september kan man komma och träffa representanter från kommunen, men man har valt ett klockslag då de flesta människor arbetar, klockan 15-18. Varför kunde man inte valt att finnas på plats till typ till klockan 20?
Viärcyklist
Österåkers kommun skriver att de tillsammans med 20 andra kommuner kampanjar även på temat ”Viärcyklist”. Det gläder mig att kommunen är delaktig i detta projekt, som syftar till att uppmärksamma att välja cykeln som färdmedel för resor som är kortare än 5 km, vilket de flesta resor är.
Cykeln är ett alternativ för längre resor!
Jag vägrar ge upp drömmen om en säker cykelväg till grannkommunen Täby och ni som läser bloggen har hört mig älta detta. Jag kommer fortsatta min ensamma kamp om detta och att skriva om det för att frågan inte ska glömmas bort.
För lite längre resor som tex till Täby eller till stan, så är det idag bara cyklister med en vilja av stål som tar sig an denna resväg. Vi som inte vill sitta i bilköer från och till Åkersberga i timmar varje dag och som ser pendelcyklingen som ett utmärkt sätt att få motion. Vi får cykla på väg 276 som är en huvudled med en hastighetsbegränsning på 90 km/h, men som väldigt få bilister respekterar. Vägen har en helt okej vägren att cykla på, förutom nedanför Stava Backe, där Trafikverket gjort den helt livsfarlig för den som färdas på cykel.
– Tänk dig att du kommer rullandes med din cykel på vägrenen nedför en brant backe och din hastighet i backen är ungefär 45-50 km/h utan att du behöver trampa eftersom nedförsbacken är så brant. Plötsligt krymper din cykelbara yta från ca 1 m i bredd till 15 cm. Detta som du samtidigt blir omkörd av bilar, bussar och lastbilar som de flesta färdas i över 100 km/h. Väldigt få bilister håller ut när de passerar en cyklist där.
Sedan ska vi inte tala om hur man ska ta sig vidare från Rosenkälla till Täby utmed Ullna Golfklubb, där markägaren rivit bort den förut fina vägen och byggt stridsvagnshinder. Här krävs det att du har en cykel med bra däck och att du gillar lyfta din cykel för att ta dig fram.
Det är så synd och ledsamt att markägare och Trafikverket sätter käppar i hjulen för att cykeln som färdmedel ska kunna vara alternativ till bilen, när man vill åka till och från Stockholm för oss som bor i Österåkers kommun.
Men hoppet är det sista som överger människan…

Genomblöt, men glad pendelcyklist som är glad att kommit hem med livet i behåll
Hej Magnus,
Tack för sällskapet häromdagen. Bra att du skrivet om cykelpendling och de dåliga vägarna.
GillaGilla
Tack själv. Det var kul att prata med dig som kör el-cykel och hur det funkar fram och tillbaka till stan. Hoppet är det sista som över en om att vi någon gång kan få en cykelväg till Täby 🙂
GillaGilla