Efter två dagar med helt absurda köer både till och från jobbet är det nu dags att ta pendelcyklandet på allvar. Till och med på trafikinformationen på radion verkar man vara förbluffade över vad alla bilköer kommer ifrån, för det har inte varit några olyckor att rapportera om.
På morgonen kan jag välja mellan två köer att hamna i. Antingen på den totalt underdimensionerade Norrortsleden eller så kan välja E18 och det alltid rådande kaoset vid Bergshamraleden där köerna startar långt innan Danderyds sjukhus oftast.
Norrortsleden som Trafikverket och kommunerna den går igenom valt att bygga är en utmärkt motortrafikled, men av någon anledning har man i Täby valt att göra Löttingetunneln enkelfilig i vardera riktning. Längre fram på leden kommer man till Törnskogstunneln som är dubbelfilig i vardera riktning, där det aldrig är köer. Tänk er när halva Österåker och stora delar av trafiken från Norrtälje som vill till E4:an ska gå från två körfält till ett innan Löttingetunneln = Lååååååånga köer varje dag. Det är likadant åt andra hållet på eftermiddagen. Vem som helst hade väl kunna fatta detta när man ritade denna väg?
När man ändå byggde Norrortsleden passade man förmodligen helt omedvetet på att ta bort möjligheten för cyklister att ta sig från Österåker till Täby på ett smidigt sätt via den gamla vägen som går utmed Ullna Golfklubb. Den gamla vägen har man nu skrapat bort ca 1 km av. Det går fortfarande att ta sig fram genom sanden och gruset med rätt typ av cykel, men hur länge det är möjligt kan man ju bara undra.
Varför motarbetas alltid möjligheterna till att kunna välja cykeln som färdmedel, det skulle både kommunerna och bilisterna tjäna på.
Det ska finnas ett förslag sedan en lång tid tillbaka att höra en cykelbana utmed Roslagsbanan mellan Österåker och Täby, men på grund av dispyter om mark lär det ta lång tid innan den blir klar.